Tel.+31 - (0)343 - 412644
E-mail.info@greentec.nl
Nieuwste referenties
Ik gebruik nu een aantal weken ACC3000 als toevoeging bij mijn brandstof. En ik kan je zeggen dat ik hier zeer goed over te spreken ben. Per tankbeurt gaat mijn brandstof verbruik omlaag. Moest ik voorheen na ongeveer 100km op zoek naar een pomp, nu na een aantal weken rij ik al 135 km op 1 tankbeurt.
Suzuki Intruder 1500
16-02-2011
Net op de terugweg vanuit Eindhoven gaf de huidige verbruiksmeter bij 120 km/h 3,0-3,1 l/100km aan. En dat met de winterbanden! Ik weet het pas zeker als ik getankt heb, maar ik merk wederom verschil. De motor reageert veel lekkerder
bekijk alle referenties

GreenTec Oils antwoord op brandstof vervuiling en bacteriegroei.

 

Het klinkt raar maar bacteriën kunnen ook groeien in brandstof, voornamelijk diesel. Het probleem is groter dan wordt erkend en er zijn veel middelen op de markt die het probleem proberen te onderdrukken. Maar zoals met veel ziektes worden de gevolgen bestreden hopende dat de oorzaak zichzelf oplost. Een van deze oplossingen zijn het inzetten van Biocides, antibiotica voor brandstof. Het enige nadeel is dat deze zeer agressief is ook voor de huid. Daarnaast door deze alleen de bacteriën en kan op deze manier resistentie veroorzaken.

Bacteriën en algen kan men herkennen aan een slijmachtige substantie op filters of de bodem en wanden van de tank. Dode bacteriën en algen geven een sediment op de bodem van de tank wat op zwarte modder lijkt.

 

Wat is er nu eigenlijk precies aan de hand? We zullen dit kort proberen uit te leggen door elke factor van besmetting kort te beschrijven.

 

Er zijn verschillende factoren die de groei van bacteriën en algen in diesel bevorderen.

Op de eerste plaats is het de diesel zelf. Vroeger (en nu nog in sommige sectoren) had de diesel een hoog aandeel zwavel. Dit werkt als een natuurlijke bacterie remmer. Nu er steeds meer gewerkt wordt met zwavel arme diesel is deze bacterie remmende werking niet meer aanwezig. Hierdoor valt de natuurlijke barrière weg en krijgen bacteriën en algen meer kans om zich te ontwikkelen.

 

Klinkt lachwekkend maar een belangrijke factor van bacteriën in brandstof is de besmetting met de bacterie zelf. Deze kunnen op twee manieren in een brandstoftank terecht komen. Via de brandstof zelf of via de lucht die mee de tank ingaat. Waarom we dit aanhalen is omdat er nog wel eens onterecht de brandstofleverancier wordt beschuldigd. 1 liter diesel met bacteriën tanken op een andere plaats is genoeg of je hebt gewoon pech en het komt via de lucht binnen.

 

Daarnaast is water een belangrijke schakel in het geheel. Water dat met de brandstof mee komt en condenswater zullen op den duur een laagje vormen onder in de tank. Dit geeft een uitstekende leefomgeving waar bacteriën en algen kunnen overleven.

 

Dit wordt nogal eens vergeten maar voor een goede bacteriegroei is ook warmte nodig. Brandstof die retour komt is warm en op den duur wordt de gehele tank opgewarmd. Hierdoor krijgen de bacteriën steeds meer een ideale temperatuur om zich te vermenigvuldigen. Vooral de common rail systemen geven meer warmte in de brandstof waardoor de tank sneller op temperatuur komt. Anderzijds zijn nu net deze common rail systemen zeer gevoelig voor bacterie en algen en zullen ook sneller schades krijgen bij zo een besmetting. Het is dus zaak deze temperatuur zo laag mogelijk te houden.

 

Bio-brandstof speelt mee in het geheel maar krijgt vaak onterecht de volledige schuld van een besmetting. Zoals u aan de andere aspecten kan lezen speelt bio-diesel mee in het geheel. Bio-diesel houdt in pure vorm meer water vast dan gewone diesel. Pas als we deze twee verschillende brandstoffen gaan mengen laat bio-diesel een gedeelte van dit opgesloten water los. Dit geeft nog meer water onder in de tank. Daarnaast heeft bio-diesel een voedende waarde voor bacteriën en algen wat het proces nog eens bevorderd.

 

Dit alles maakt het dat bacteriën en algen sneller een kans krijgen bij de huidige diesel. U merkt dat de opslag daardoor ook hogere eisen stelt. Helaas is dit niet altijd genoeg en sluimert de besmetting door het volledige wagenpark.

 

Contact